Postmodernizm kelimesindeki "post-", İngilizcede bir ön ektir ve "bir şeyden daha sonra, sonraki, sonrası, ...den sonra gelen" ve "eklenti, ilâve, ekleme" anlamlarında kullanılır. Dilimizde "yeni, çağdaş, ilerici, yenici" anlamlarına gelen "modern" veya "modernizm" ise Lâtince "modernus" kelimesinden gelmektedir. M.S. V. yüzyıldan itibaren kullanılan kelime ilk olarak Hristiyanlık öncesi dönem ile sonrası dönemi ayırmak için kullanılmıştır. Bu kullanışa göre, Hristiyan olmak modern olmak demektir. Bundan sonraki dönemlerde de kavram, "eski" ile "yeni"yi ayırma anlamını çok büyük ölçüde korumuş ve bu doğrultuda kullanılmıştır. Yani modernizm, modernlik veya modern, her şeyden önce "eski"ye göre "yeni" olmaktır. Rönesans dönemi, Antik Çağa göre; Aydınlanma Çağı, Rönesans'a göre moderndir. Bu sebeple kavram, sürekli olarak bir karşılaştırma ve yeniyi ifade etme anlamı taşıyagelmiştir. O zaman "postmodern"e, "modernizm sonrası, moderniteden sonraki" veya "modernden itibaren" anlamları verilebilecektir.
"Postmodern", "postmodernlik" veya "postmodernizm" kelimeleri ilk defa 1934'lerde görülmeye başlamış, 1950'li yıllarda AngloAmerikan edebiyat eleştirisine girmiş, ardından mimarîde kullanılmış, 1960'lı yıllardan itibaren de yaygınlaşmıştır. Postmodernizm önceleri İkinci Dünya Savaşı sonrası ve eleştirisini tanımlamak için kullanılmış, daha sonra felsefî bir tanımlamanın ifadesi olmuş, ardından da politika, tarih, ekonomide ve mimarîde bir yöntem, edebiyat ve diğer sanat dallarında bir akımı ifade eden kavram haline gelmiştir.
Bir sanat akımı olarak postmodernizm, 1950'lerin sonlarında kendinden söz ettirmeye başlamış, 1960'lardan bu yana Batı edebiyatlarında kendini hissettirmiş, asıl yaygınlığı ve günlük hayata girişini ise 1980'lerin başında gerçekleştirmiştir. Öncülüğünü ABD'nin yapmış olduğu sanattaki postmodernizm, oradan diğer kıta ve ülkelere yayılmıştır.
Çok farklı alanlarda kullanılması ve yer yer öznel yaklaşımlar sebebiyle postmodernizmin kavram olarak tanımı bir hayli karmaşıktır. Bu karmaşıklıkta postmodernizmin bir bildirisi, programı ve çok berrak bir tarihinin olmamasının büyük rolü vardır. İşte postmodernizm tanımlamalarından birkaçı:
Postmodernizm; "modernliğin parametrelerine, bilimsel bilginin üstünlüğüne, pozitif bilimlere, doğrusal gelişmeye, ulusdevlet anlayışına, endüstriyalizme, kapitalizme, demokrasiye, lâikliğe, insan haklarına, teknolojiye, bürokrasi ve uzmanlaşmaya karşı gelen ve onları sorgulayan; buna karşın belirsizliğe, parçalılığa, farklılığa, etnikliğe, altkültürlere, kültürel çoğulculuğa, bilgiye yönelik çoğulcu bakış açısına, yerel bilgiye, yerelliğe, özgünlük ve özgürlüklere ayrıcalık tanıyan bir hareket'tir (Kızılçelik, 1996, s.28).
Postmodernizm: "İkinci Dünya Savaşı sonrası süper endüstri veya postendüstri, ileri teknoloji veya teknobilim toplumlarında ortaya çıkan bir dünya görüşü, bir gerçek anlayışı ve bu görüşler çerçevesinde gelişen yeni bir "kültür" tanımıdır" (Menteşe, 1995, s.274).
Postmodernizm:"1970'lerden başlayarak bugüne kadar Batı modernizminin ve onunla ilgili Aydınlanma ve hümanizm projelerinin politik güç ve çıkar amacına hizmet eden normlarını sorgulayan, onun düşünce yapısını çözen, çelişkilerine, çarpık ve kendine dönük norm ve yaklaşımlarına ışık tutan en önemli eleştiri yöntemidir." (Doltaş, 2003, s.190)
Postmodernizm: "İleri kapitalist kültürdeki bir harekete, özellikle sanatlarda (edebiyat, grafik ve plastik sanatlar, müzik vb.) dönüşümselliği, ironiyi, oyunculuğu, keyfiliği, anarşiyi, parçalanmayı, pastiche'i vurgulayan bir harekete verilen addır." (Ryan, 1994, s.298)
Postmodernizm: "Kapitalist kültürde ya da daha genel olarak Batı dünyasında, yirminci yüzyılın son çeyreğinde, resim, edebiyat, mimarî, vb. güzel sanatlar alanında ve bu arada özellikle de felsefe ve sosyolojide belirgin hâle gelen hareket, akım, durum veya yaklaşım "dır.
gecenin başında yalnızlığımıza içmeye başlarken.
zamanla daha iyiye gitmesini ümit ettiğim sözlük. Yazar profili görece olarak kaliteli duruyor.
geceye bir replikte ben bırakayım:
sıfır bir değer değildir. bir sayı bile degildir. ancak başka bir sayının yanına gelince değer yaratır, tıpkı sevda gibi. sevdanın da tek başına değeri yok. ille de biri olmalı. sıfır ne kadar çoksa sayı o kadar çoğalır. sevda ne kadar çoksa insan o kadar çoğalır, büyür.
sana dese ki biri, "sevdamı al, kendine ekle, bir ömür ile çarp, sonra sonsuza eşitle". yine değeri sıfır mı olur senin için?
sıfır bir değer değildir. bir sayı bile degildir. ancak başka bir sayının yanına gelince değer yaratır, tıpkı sevda gibi. sevdanın da tek başına değeri yok. ille de biri olmalı. sıfır ne kadar çoksa sayı o kadar çoğalır. sevda ne kadar çoksa insan o kadar çoğalır, büyür.
sana dese ki biri, "sevdamı al, kendine ekle, bir ömür ile çarp, sonra sonsuza eşitle". yine değeri sıfır mı olur senin için?
Angola başkenti
Andorra başkenti.
özlem özdil hanımefendinin gönlüm dağlarda albümünde bulunan efsane mertebesinde bulunan bir türküdür. Hergün bir doz dinlenilmesi gerekir.
sozlerini de yazayim tam olsun :
bir gün bahar kışa döner
kar düşer karın üstüne
hoyrat girer dost bağına
gül düşer gülün üstüne
derman aradığım yerde
tabip neylesin bu derde
iki gözüm perde perde
yaş düşer yaşın üstüne
gül düşer gülün üstüne
ölüm girince bedene
sararlar beyaz kefene
ne gerek var azraile
can düşer canın üstüne
derman aradığım yerde
tabip neylesin bu derde
iki gözüm perde perde
yaş düşer yaşın üstüne
gül düşer gülün üstüne
sozlerini de yazayim tam olsun :
bir gün bahar kışa döner
kar düşer karın üstüne
hoyrat girer dost bağına
gül düşer gülün üstüne
derman aradığım yerde
tabip neylesin bu derde
iki gözüm perde perde
yaş düşer yaşın üstüne
gül düşer gülün üstüne
ölüm girince bedene
sararlar beyaz kefene
ne gerek var azraile
can düşer canın üstüne
derman aradığım yerde
tabip neylesin bu derde
iki gözüm perde perde
yaş düşer yaşın üstüne
gül düşer gülün üstüne
Suavinin enfes sesinden dinlenildiğinde insanı alıp uzaklara götüren mükemmel bir şarkı.
sözlerini yazayım da tam olsun:
suspus oldu sazendeler bu gece
hazırlan fırtına kopmak üzere
kalbime tünemiş kuşlar uçuştu
cam kırığı gibi doldun içime
eski bir madende göçük gibiyim
toprağın altında kalabilirim
kim vurduya gitmesin aşkıma ses ver
uçarı değilim kadir bilirim
kim vurduya gitmesin aşkıma ses ver
uçarı değilim kadir bilirim
yaban inciri yalı çapkınım örtpas etme aşkını
çoban aldatan çit sarmaşığım sar bana kollarını
yaban inciri yalı çapkınım örtpas etme aşkını
çoban aldatan çit sarmaşığım sar bana kollarını
sözlerini yazayım da tam olsun:
suspus oldu sazendeler bu gece
hazırlan fırtına kopmak üzere
kalbime tünemiş kuşlar uçuştu
cam kırığı gibi doldun içime
eski bir madende göçük gibiyim
toprağın altında kalabilirim
kim vurduya gitmesin aşkıma ses ver
uçarı değilim kadir bilirim
kim vurduya gitmesin aşkıma ses ver
uçarı değilim kadir bilirim
yaban inciri yalı çapkınım örtpas etme aşkını
çoban aldatan çit sarmaşığım sar bana kollarını
yaban inciri yalı çapkınım örtpas etme aşkını
çoban aldatan çit sarmaşığım sar bana kollarını
Dünya kadın hakları gününde yine hangi kadın ülkemizde şiddet, taciz, istismar, cinayet...vs gibi şeylere kurban gidecek diye beklemediğimiz günlerin gelmesi ile tüm kadınların günü kutlu olsun.
1924 yılında doğmuş 10 ekim 2018'de ölmüş ermeni asıllı fransız şarkıcı. la boheme, hier encore ve emmenez moi şarkılarında dinleyebileceğiniz kadife sesi vardır fakat çok büyük bir türkiye düşmanıdır kendisi.
Charles Aznavour bü dünyadan olmadığını belli eden efsane şarkısı şarap eşliğinde dinlenilmesi insana ayrı bir huzur verir.
aşk acısı çeken kesin vardır
seviş ve öl dışındakiler hariç hepsini düzenli yaptığım aktivitelerdir.
replik değilde detay yazayım bende faruk ve erşan kuneri sahnesinde erşan kuneri telefonda konuşurken arkada bulunan film afişleri efsanedir.
enrico macias'ın 1967 yılına ait efsaane bir şarkısıdır. Adamı alır uzaklara götürür. türkçe versiyonu juanitonun seslendirmesi ile kumsaldaki izlerdir.
fecri ebcioğlu'nun kaleminden dökülmüş orjinali enrico macias la femme de mon ami olan şarkıdır.
enrico macias'ın bizde arkadaşımın aşkısın adıyla bilinen efsane şarkısıdır.
tam adi nathaniel adams cole olan1919-1965 montgomery dogumlu caz sarkicisi. kadife sesli kral. kızı caz kraliçelerinden natalie cole.
New Orleans, Louisiana'da doğan 1928-2017 yılları arasında yaşamış rock and roll, reggae müziği efsanesi.
muhteşem blues parçaları paylaşan bir youtube kanalı. her blues severin takip etmesi gereken türde.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?